Hogyan kell számlákat jelenteni a NAV-nak?

A a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) közleménye nehezményezte, hogy bár van lehetőség az online kassza helyett valamennyi ügyletet számlával rendezni, ennek választásáról úgy kellett nyilatkozni , hogy közben sok érintett még arról sem értesült, hogy milyen új teendőjük lett.

Az NGM válaszul kiadott közleménye szerint az Egyesület által hivatkozott probléma, nem fordulhatott elő, tekintettel arra, hogy a vonatkozó rendeletmódosítás egyidejűleg írta elő a számlázást választók számára az adóhatósághoz való bejelentési majd a későbbiekben megvalósuló elektronikus úton teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettséget. Tehát elképzelhetetlen az olyan eset, hogy valaki a regisztrációt további kötelezettségeinek ismerete hiányában végezte el. A gyakorlati alkalmazhatóságot kétségkívül nehezítheti ,hogy az Áfa törvény  sokkal szigorúbb követelményeket szab a számlakibocsátás esetére, ( elég ha csak a számla kötelező tartalmi elemeire gondolunk.). Ha  a vállalkozás ennek ellenére a számlázás mellett dönt, a szabályozás alapján ezt a szándékot előzetesen be kell jelentenie az adóhatóságnak, majd hetente – először 2014. március 6-án – adatot kell szolgáltatnia a kibocsátott számlák tartalmáról. 

A NAV február 6-án, a honlapján közleményt tett közzé, az  azonban mindössze ennyit tartalmaz az adatszolgáltatás mikéntjéről:

“Az adóalany adatszolgáltatási kötelezettségének pénztárgép használatra kötelezett tevékenysége tekintetében olyan módon köteles eleget tenni, hogy az e tevékenységéhez kapcsolódóan kibocsátott számlák valamennyi adatát a számla kibocsátásának keltét alapul véve, naponkénti bontásban, naptári hetente, a tárgyhetet követő hét negyedik napjáig, elektronikus úton megküldi az állami adóhatóságnak.Az állami adóhatóság ennek struktúrájáról, részletszabályairól később ad tájékoztatást.”

Az új előírások szerint március 6-tól kell a cégeknek és az egyéni vállalkozóknak hetente beadniuk a számlázásuk valamennyi adatát egy NAV által rendszeresített elektronikus nyomtatványon, ha pénztárgép választása helyett teljes körű számlázást választottak. Ez a kötelezettség a február 28-át követően kiállított számlákra vonatkozik.

A Piac&Profit megkeresésére válaszolva a NAV sajtóosztálya azt közölte, a beérkezett adatok szerint mintegy 5700 olyan adózó van, amely pénztárgép használatára kötelezett és az online adatkapcsolatra képes pénztárgépek üzembe helyezése helyett a számlakibocsátást választotta. Az eljárás menetét és az adatszolgáltatásra kialakított nyomtatvány tartalmát a jogalkotóval egyeztetni szükséges, a további részletek és konkrét információk várhatóan február 24-én, hétfőn jelennek meg a NAV honlapján.

forrás : Piac és Profit