Az Indexet és a Magyar Nemzetet idézték legtöbbször

A tudományos világban gyakran alkalmazott módszer az idézettség,  ha egy-egy publikáció, tudományos folyóirat, vagy kutató értékességét akarják mérhetővé tenni. A Médianéző Kft. a módszert a magyar médiára alkalmazta és megvizsgálta tíz magyarországi vezető online hírportál és tíz nyomtatott lap idézettségét. Az elemzés feltételezi, hogy minél több alkalommal emelnek át írást vagy hivatkoznak egy cikkre, várhatóan annál fontosabb újszerű információt tartalmazhat és magas lehet a hírértéke. Az adatok alapján megnevezhetőek a napirendet legsikeresebben irányító hírportálok és újságok, valamint kimutathatóak a legnagyobb hírértékkel bíró cikkek is.

A januári vizsgálat az online hírportáloknál az Index toronymagas vezetését mutatta ki, hiszen összesen 1449 alkalommal hivatkoztak információira – a vizsgálatban rádió- és tévécsatornák, újságok, valamint web felületek közlései is szerepeltek. A második helyezett hvg.hu-t mindössze 907 alkalommal idézték. Nagy számban foglalkozott a média a Gyermekrák Alapítvány elnökének ügyével, aki a hírek szerint magán célra használta alapítványának mentőautóját. A téma ugyan decemberben került a médiába, de januárban is a legidézettebb médiatartalmak között voltak fejleményei (164 hivatkozás). Nagy hírverést kavart továbbá a KLIK-jelentés nyilvánosságra hozása is, amiben a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ átvilágításáról szóló dokumentumot ismerhették meg az olvasók (136 hivatkozás).Jelentős volt továbbá a hvg.hu (907) és az Origo (573) idézettsége az időszakban. A hvg.hu esetében nem azonosítható jelentős téma, mely bekerült volna a legidézettebb cikkek közé, legmagasabb számban a „Védett tanú lett a bankrobbantót látó férfi” című írását idézték, összesen 49 alkalommal. Az Origo legértékesebb tartalmának a Gyurcsány Ferenccel készített interjú bizonyult, melyet 81 alkalommal idéztek vagy vettek át teljes egészében.

Érdekes jelenség, hogy miközben a nyomtatott sajtó haldoklása közhelynek számít a szakmában, addig a vezető újságok idézettsége meghaladta a hírportálokét és a legidézettebb tartalmak továbbra is a print médiában azonosíthatóak. Az összes megfigyelt hivatkozás (10 127 db) 44,6 százaléka található mindössze az online hírportálokon, míg a nyomtatott lapokra 5610 alkalommal hivatkoztak. Tovább árnyalja a képet, hogy míg a hírportálok a hét minden napján, minden percben képesek tartalmakat megosztani, addig a nyomtatott sajtó limitált lapszámban jelenik meg, valamint három hetilap is bekerült a vizsgálatba (HVG, Heti Válasz, 168 Óra), így növelve az egy cikkre jutó hivatkozásszámot.A nyomtatott média körében a Magyar Nemzet volt a legidézettebb 1848 hivatkozással. A napilap cikkei közül három is bekerült a legidézettebb tíz közé: negyedik helyen található Töröcskei István nyilatkozata a Raiffeisen Bank lehetséges felvásárlásáról, ötödik lett az „Újabb csata Brüsszellel” (Január 23.) című cikk, melyben az útépítési tenderrel kapcsolatos bizottsági aggályokról írtak, valamint nyolcadik helyen végzett az a január 17-i tartalom, melyben a Gyermekrák Alapítvány elnökével szemben indított nyomozásról cikkeztek.A Magyar Nemzettől kevéssel lemaradva következik a Népszabadság 1539 hivatkozással. A lap legsikeresebb cikke az Ellenzéki egyezség - Bajnain múlik, rajta lesz-e a listán című írás volt 100 hivatkozással, valamint bekerült a top10 tartalomba az a január 27-i cikk is, melyben a felcsúti repülőtér építésével foglalkoztak (78 hivatkozás). A két vezető nyomtatott lap fölénye erőteljesen megmutatkozik az adatokban: a Világgazdaság, a Magyar Hírlap és a Napi Gazdaság idézettsége ért el magasabb számot, értékeik azonban jóval elmaradnak a Magyar Nemzettől és Népszabadságtól.

Januárban a legidézettebb cikk a Magyar Hírlapban jelent meg: Az Osztrák bankok kerülhetnek hazai tulajdonba című írás január 4-én került az újságárusokhoz és a hónap végéig összesen 178 alkalommal hivatkoztak tartalmára. A cikk elsőként szolgáltatott olyan információt, mely januárban folyamatosan napirenden maradt és számot tartott mind a piaci szereplők – és így a gazdasági hírportálok – mind a fősodorú média érdeklődésére.

forrás: kreatív.online