Google és Facebook a NAV feketelistáján

Októberben megjelent a Facebook a 143. helyen és a Google a 176. helyen  a legnagyobb céges adótartozók listáján .

2017. január 1-jétől a hazánkban reklámközzétevői tevékenységet folytató, de nem Magyarországon működő vállalkozásoknak is regisztrálniuk kell a reklámadó alanyaként. Ezt a szabályok szerint a  tevékenységük megkezdését követően 15 napon belül be kell megtenni. Ennek elmulasztása miatt már az első felszólításkor 10 millió forintos mulasztási bírság járhat, amely minden alkalommal – akár naponta – megháromszorozódik. A bejelentkezésüket elmulasztó külföldiek esetén az adóhatóság meg fogja becsülni, és kiszabja a fizetendő reklámadót, melynek összege törvényi szabályozás szerint 3 milliárd forint. Az adóalany felelőssége lesz a törvényi vélelem megdöntése és a helyes adókötelezettség ellenbizonyítása.

Sem a Facebook, sem a Google nem tett eleget a szabályozásnak, ezért  a NAV kiszabta rájuk a maximális mulasztási bírságot, egymilliárd forintot, melyet az ír hatóságok segítségével kívánják behajtani.A hírek szerint az adóhivatal széleskörű vizsgálattal próbálja felmérni, hogy a Facebook és a Google mekkora reklámbevételhez jut a magyar piacról, hogy ez alapján szabják ki az adót. A NAVbízik abban,  ha az elmarasztaló határozat jogerőssé válik, akkor a nemzetközi egyezményeknek és az adóhatóságok együttműködésének köszönhetően a hiányként kiszabott reklámadót és a kapcsolódó bírságot a honos ország kötelessége lesz behajtani, és Magyarországnak átutalni. A kölcsönös segítségnyújtási megállapodásban részes államok, amely az Európai Unió tagállamait mindenképpen magukba foglalják, a magyar adó behajtásával kapcsolatban jogszabály szerint úgy kell eljárniuk, mintha az a saját adójuk lenne.

Az érintettek egyébként a kettős adóztatás tilalmára hivatkozva az Alkotmánybírósághoz fordultak, és felvetették, hogy a reklámtörvény rendelkezései alkotmányellenesek. Továbbá az érintett cégek a büntetések elleni bírósági felülvizsgálatot is megindították.

Bár a magyar szabályozás elsődlegesen a globális közösségi és kereső oldalakat – mint a Facebookot és a Google-t – kívánta adófizetésre szorítani, azok a nemzetközi hátterű hazai vállalkozások, melyek külföldről is végeznek magyar reklámtevékenységet, is érintettek lehetnek. A nemzetközi cégcsoportoknak ezért érdemes reklám közzétevői tevékenységüket felülvizsgálni és az érintett külföldi tagjaikat az adóhatósághoz bejelenteni, mert a fenti szankciók csak így kerülhetőek el biztosan.