Termékdíj: változás bejelentés április 20-ig

A kormányzatnak a vállalkozások adminisztratív terhei csökkentése programja újabb lépése következett be: április 1-jétől módosult a 2011.éviLXXXV.tv,  A  környezetvédelmi termékdíjról: a  ”csekély mennyiségű csomagolást forgalomba hozó vállalkozás ” fogalmát egy új fogalom, a ” csekély mennyiségű kibocsátó” váltotta fel.

Az új fogalom sokkal szélesebb kört ölel fel, mint a korábbi. A csekély mennyiségű csomagolás fogalma alá az évi 3 ezer kilogramm üveg, 300 kilogramm műanyag (bevásárló szatyor nélkül), 75 kilogramm bevásárló szatyor, 300 kilogramm többrétegű csomagolás, 500 kilogramm papír-, fa- illetve textil csomagolóanyag, továbbá 300 kilogramm egyéb csomagolószer tartozott.

A felsoroltak a módosítással átkerültek a csekély mennyiségű kibocsátó körébe, s a csoport további termékekkel - évi 30 kilogramm akkumulátorral, 40 kilogramm háztartási kisgéppel és ugyanennyi nagygéppel, valamint barkácsgéppel, 5 kilogramm rádiótelefonnal - egészült ki.

Az éves termékdíjátalány akkumulátornál 2000, csomagolószernél 12 000, kőolajterméknél 4000, elektromos és elektronikai berendezéseknél 10 000, gumiabroncsnál 3000, reklámhordozó papírnál pedig 6000 forint.

A csekély mennyiségű kibocsátók a szabályozás szerint január 31-éig jelentkezhetnek be az adóhatóságnál. Ez a határidő  - a módosítás április elsejei hatályba lépése miatt – 2014-ben április 20-a.  Ha a  a termékdíjátalány fizetésének a feltételei fennállnak következő években nem kell újra bejelentkezni.

A módosítás eredményeként a Vidékfejlesztési Minisztérium számításai szerint mintegy 3000 környezetvédelmi termékdíj-kötelezettséggel érintett adóalany adminisztrációs terhei csökkennek. Az átalányfizetők ugyanis - a korábbi negyedéves bevallási gyakorisággal szemben - évente egy adóbevallás benyújtására kötelezettek. Egyéb termékdíjas kötelezettségüket ugyanúgy kell teljesíteniük, mint az általános szabályok szerint kötelezetteknek. A változás a termékdíj bevételt nem érinti, mert az átalányfizetés lehetőségének kiterjesztése nem biztosít adókedvezményt a kötelezettek számára, az átalány összege nagyjából annak megfelelő, mint amit a tényleges kibocsátásuk után a normál díjtétellel fizetnének.