Ügyfélkapus bosszúság
Néhány hete az Ügyfélkapu használói meglepődve és nem kis bosszúsággal tapasztalják, hogy a megváltozott a küldeményekről való tájékoztatások rendje: egy elektronikus beadványról három választ küld vissza a rendszer: egy-egy émil érkezik a feladásról, az átvételről és a letöltésről. Ezen kívül jön még egy nyugta is,és végül még az adóhatóság is küldi a saját értesítését a feldolgozás eredményéről .
Ez a megoldás különösen a könyvelőirodáknál jelent nehézséget, ahol a több vállalkozás bevallásait is kezelik: az Ügyfélkapu tárhelyére érkező értesítés-tömegből kell(ene) kiválogatni az érdemi tartalmakat….
Ez a változtatás a felhasználókkal történő mindenféle egyeztetés nélkül történt meg, és ezért az Magyar Könyvelők Országos Egyesülete közleményben tiltakozott. Ezt követően a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt tájékoztatót adott ki, és eszerint figyelembe veszik a könyvelők és más gyakori ügyfélkapu tárhely használók igényeit, ezért átmeneti megoldásokat és távlati fejlesztéseket irányoztak elő.
Átmenetileg az ügyfélkapu tárhelyének fejlécébe szűrő panel kerülne, amellyel a hivatali (pl. NAV) üzenetek úgy jeleníthetőek meg, hogy mellettük egyetlen "RENDSZER" üzenet se fog megjelenni. Ilyenkor a fejlécben szereplő szöveg figyelmeztető jelzést fog tartalmazni, a szűrés ténye miatt. A fejlesztők azt is ígérik, hogy ez a gyors-szűrő olyan "süti" beállítás lesz, amit a böngészők meg tudnak jegyezni.
Távlati fejlesztésként azt ígérték, hogy az ügyfélkapu felhasználók profilt kapnak, amelyben beállításokat, például szűréseket tudnak majd végezni. További távlati fejlesztésként az ügyfélkapu mappás rendszerét is felvázolták.
A fejlesztésekhez az MKOE együttműködést ajánlott fel, de sajnos még nem lehet eredményekről beszámolni. Kiderült, hogy a korábbi, mezők szerinti szűrési elképzelés a szervereken minden egyes kattintáskor olyan forgalmi terhelést eredményez, amit a jelenlegi műszaki feltételekkel nem lennének képesek teljesíteni,- akár az Ügyfélkapu leállása is bekövetkezhetne.
Ezért más irányú megoldást kell keresni : pl az ún. profilos-mappa rendszert, amely a felhasználók szerint eleve elrendezi az üzeneteket mappákba, hogy aztán azok között ne kelljen már érdemi szűrést végezni. El kellene tudni különíteni a NAV részéről automatikusan megküldött nyugtáktól, a hibátlan bevallásokról szóló felesleges értesítésektől az intézkedést igénylő hibajavítási felszólításokat, ellenőrzési értesítőket, adóigazolásokat, stb.
Az információk szerint az új fejlesztések leghamarabb augusztus végén kerülhetnek használataba.
forrás : MKOE