A Facebook is úgy jár, mint az iWiW?

Ha a közösségi oldalt is egy terméknek tekintjük,  akkor mint minden terméknek, ennek is létezik életgörbéje, vagyis  van bevezetése, növekedése, érettsége, és hanyatlása. Amint tudjuk, az  iWiW  görbéje már az utolsó szakaszon is túl van, de vajon hol tart a Facebook?

A Facebook Magyarországon 2009-ben indult, és a következő 4 évben töretlenül növekedett iránta az érdeklődés. Ezzel szemben az iWiW  már nem volt újdonság, és évek óta stagnált. A két közösségi oldal iránti érdeklődés már a 2010-es év végén kiegyenlítődött, de a Facebook fejlődése folytatódott, az iWiW-re viszont a lassú visszaesés várt, 3 évvel később pedig lényegében lezárult az életpályája.

Az elmúlt egy évben azonban a Facebook iránti érdeklődési görbén is - néhány kiugrástól eltekintve - a stagnálás látszik.

Ami az aktív látogatók és a közösségi oldalt használóinak számát illeti, Magyarországon is egy telítődés látszik. A Facebookra jelenleg 4,8 millió magyar felhasználó regisztrált, ebből az  aktív látogatók száma 3,9 milliót tesz ki. Még ezzel az adattal is 2013 decemberében a 2. leglátogatottabb oldal lett Magyarországon, közvetlenül a Google után (4,4 millió látogató). Jelentős felhasználószám változásra a jövőben csak egyes korcsoportokban lehet számítani: 13-20 év közöttiek kezdik elhagyni a Facebookot, míg az 50+-os korcsoportban még bővülés várható. Összességében így is kijelenthető, hogy a magyar internetezők kb. 70 százaléka már elérhető Facebookon.

Az ebben rejlő lehetőségek a cégeket is a Facebookra csábította, de az elmúlt időszakban ez a lelkesedés érezhetően csökkent. Ennek legfőbb oka pedig az, hogy a korábban már (esetleg komoly pénz- és időráfordítás) segítségével létrehozott követőtábor ingyenes elérését az elmúlt 1-2 évben a Facebook drasztikusan lecsökkentette. Egy üzleti oldal méretétől, az oldal aktivitásától, és az egyes oldalak követőinek aktivitásától függően az ingyenesen elért felhasználók száma jó esetben is 5-20 százalék között mozog. A maradék 80-95 százaléknyi követőt csak pénzért lehet elérni.

Ezért érhető, hogy azok a cégek, akik eddig a Facebook ingyenességére alapozták az üzleti kommunikációjukat, a Facebook üzleti oldal volt az egyetlen felület a cég bemutatására  (vagy legföljebb még honlapot üzemeltetett ), rosszul viseli a profitorientált üzleti változásokat. A kiszolgáltatottság csökkentheti a  Facebook kizárólagosságának feloldása, a  kommunikációs csatornák bővítése.

Így joggal merülhet föl a kérdés:  a Facebook is úgy jár mint az iWiW?

Nyilvánvalóan egyszer majd igen, semmi sem tart örökké. Amíg megéri használnunk, addig aktívan kommunikálunk, de ha egyszer eljön az a pont, hogy nem éri meg, akkor nagyon könnyen lesz lehetőség visszalépni és továbblépni. Ahogyan a magyarok az elmúlt években az iWiW-ről milliós nagyságrendben költöztek át a Facebookra, úgy egyszer ez megtörténhet majd a Facebook kárára is. Azok a cégek, amelyek erre felkészülnek, komoly előnnyel indulnak majd.

 

forrás :Gombos Zsolt, OMA tréner, közösségi média szakértő sajtóbeszélgetés